woensdag 6 juni 2012

Oud Talent


Nieuw Talent. Of liever Young Talent. Het ruist er van. In Foam, in de bladen. New is in, old doet er niet meer toe. Plak ergens het label oud op en je ziet de belangstelling kelderen. Behalve met kaas wellicht. Als bijna 50-jarige kan je natuurlijk roepen dat dit niet terecht is. Maar zo zit de maatschappij in elkaar. Ook ik was nieuw talent. Ooit. Nu alleen nog maar talent ? Of is dat woord bij voorbaat verbonden met jong en vol van verwachting ? Klinkt ook suf, ik ben 50 en heb talent. 
M’n zoontje van 4 heeft het. En dan is het leuk. 
Maar ik wijk af, want hier wil ik eigenlijk niet naar toe. Wilde het hebben over vrij werk. En wat ik ( we ) daar mee doen. Zoals ik al eerder zei via dit platform, ik ben er veel mee bezig de laatste tijd. Kan ook, want is best rustig tussen de opdrachten door. En fotografie is een levensbehoefte, dus ik moet wel. Niet alleen de afgelopen tijd tijgerde ik met camera door mijn eigen buurtje. Jarenlang al. Stapels met contactsheets, schijven vol. Voor de schoenendoos. Bijna niemand heeft er ooit iets van gezien. En dat voelt niet goed, want volgens mij is het de moeite waard. 
Dus uit die doos en aan de muur. En dat is een stap, een traject, geld. Netwerk.
Ik sta hier niet alleen in, dat weet ik zeker. Er zijn een hoop collega’s die met hetzelfde worstelen : altijd druk geweest met het beroep, netwerken, bloggen en reclame maken. 
De laatste jaren ook zorgen over de toekomst. 
De fotografie toekomst die zo zeker leek. 
Zou het niet een idee zijn om dat oude talent te verzamelen en te kijken wie er allemaal ook met vrij werk bezig zijn ? Samen een expositie, een boek ? Natuurlijk bestaat er zoiets als Panl en hangen er ook oudere talenten aan de muren van de galeries. Maar gewoon om al die schoenendozen nou eens om te kieperen en te kijken of er nou niet iets meer mee te doen is. Ik zou daar graag een balletje voor op willen gooien. En om te kijken of er niet een ander woord bestaat voor nieuw talent. 
Je kan me bereiken op info@jeroendietz.nl
Hier alvast een voorbeeldje van mijn werk. Dat durf ik best.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten