dinsdag 5 juni 2012

Mijn Eerste Communie









Ik kom nooit in de kerk. Ja, tijdens een vakantie in vreemde oorden mag ik er graag komen om mij te vergapen aan de pracht en praal. Maar niet in amsterdam dus. Afgelopen zondag wel : ik was in de Obrechtkerk om de "heilige communie" van 16 kinderen te fotograferen. Een tijdreis leek het wel, ik heb m'n ogen uitgekeken voor zover dat kon met een camera voor je gezicht en een vol programma om vast te leggen. Communie doen is niet zo maar iets en ik denk dat de sfeer en ernst van dit ritueel er voor zorgde dat deze kinderen dit nooit meer vergeten. Op mij maakte het in ieder geval veel indruk. Er gloorde natuurlijk wel enig cynisme, maar dat stak de kop verder niet op. Ik vond het mooi. 
Omdat men graag foto's wilde die er bovenop zaten mocht ik vrij rondlopen. Dat viel natuurlijk wel op bij de in grote getale opgekomen families. Zo ook de priester : "wij zijn hier als gelovigen bij elkaar. Maar van de fotograaf weet ik dat niet zeker" sprak hij. 
Daar sta je dan in de schijnwerpers voor een groot publiek. Ik heb me de rest van de dag af zitten vragen waar hij dat nou aan kon zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten