vrijdag 22 juni 2012

Aan de muur


Werk van Dirk Braeckman in museum M te Leuven

Ik hou van foto’s aan de muur. Groot afgedrukt. In een lijst, achter glas of randloos opgeplakt.  Het heeft voor mij een meerwaarde. Ja, ik ben een estheet op dat gebied.
In het VK magazine van een paar maanden terug stond een interview met Hans Aarsman.
Daarin vertelde hij dat hij wel eens bij fotografen over de vloer kwam die hun eigen foto’s hadden hangen. En dat vond hij vreemd. Zijn exacte woorden weet ik niet meer, het blad is in de bak verdwenen. 
Ik heb er een tijdje op zitten kauwen. Is het inderdaad zelfbevlekkelijk ? Ik heb hier een aardige collectie van m’n eigen foto’s hangen. En die wisselt om de zoveel tijd. Gewoon, om uit te proberen of een beeld werkt. Is dat dan te pretentieus ? 
Op de academie was dit al een onderwerp van discussie. Goede fotografie staat in een boek of krant. Hangt niet aan de muur. En als dat dan wel het geval is dan voldoen pushpins ook. Een bekende reportage fotograaf waar wij les van hadden snapte niets van al dat esthetische gedoe met passepartouts en lijsten. Soms had hij ook wel gelijk, er werd vaak meer aandacht besteed aan de presentatie dan aan de fotografie. Slecht werk wordt in een lijst niet beter inderdaad.
En toch vind ik het totaalbeeld en de kwaliteit van een expositie heel belangrijk.  
Van internet pluk ik vaak plaatjes met overzichtsfoto’s van exposities. Hoe hangt het bij elkaar, hoeveel ruimte is er, hoe groot zijn de prints ? Het werk van Dirk Braeckman bijvoorbeeld leunt zwaar op de manier waarop het tentoongesteld wordt. Het is er een belangrijk onderdeel van. Het materiaal waarop het geprint is, de techniek, het formaat en zelfs de locatie vormen samen met het beeld zelf een eindproduct. Daarom heeft hij jarenlang moeite gehad met het idee om z’n werk in een boek te tonen. Het is niet hetzelfde, en dat begrijp ik heel goed. In zijn geval horen goede foto’s juist wel aan de muur te hangen. 
Maar fijn dat het er toch gekomen is, dat boek. Ik zou me geen print van hem kunnen veroorloven.
Ik moet het doen met m’n eigen foto’s. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten