donderdag 19 april 2012

Vals effect (?)

In de nabewerking van mijn foto's gebruik ik vaak een plug-in voor Photoshop. Exposure heet het. Daarmee haal ik een beetje de digitale randjes uit een beeld. Zodat het er iets analoger uitziet. Kleurshift, contrast en verloop naar de randen. Ik vind het mooi en ook toegestaan. 


Niet volgens de Puristen. Dan moet je maar op film schieten vinden zij. Maar ook toen was er een hoop manipulatie. Door films langer of warmer te ontwikkelen kreeg je een grovere korrel. En daarna stond je in de doka flink te friemelen om sommige delen van de foto donkerder of lichter te maken. Of diafilm ontwikkelen als negatief, "Cross-processing". Vaak gedaan.  
Gisteren kocht ik een update van het programma. Er bleken heel veel effecten bijgekomen te zijn. Waarschijnlijk onder invloed van het succes van Instagram en Hipstamatic. 
Dit was zo'n nieuw effectje. Ziet er meteen heel mooi uit. 

Maar het wringt natuurlijk wel. Echte "Vintage" foto's zijn vaak op een hele mooie manier oud geworden, mede door de beperkte technieken uit die tijd. Dat is echt, niet nagemaakt.
Dus wat ik hier heb gedaan kan niet. Het is te kunstmatig, te makkelijk.

Denk ik.
Ik weet het niet eigenlijk.
Best mooie foto's geworden op deze manier. En ze zijn heel kort geleden gemaakt.

Damn. Ik ben er niet helemaal uit.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben er wel uit. Als je de foto's na elkaar bekijkt zie je twee keer dezelfde oudheid. De oudheid wordt niet random gegenereerd. Die 'oudheid' ga je snel herkennen denk en dan is het een trucje.
    En daarbij vind ik de details van de bloem te scherp voor hoe oud de foto zou moeten lijken.

    Kortom er klopt iets niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, maar dat was in eerste instantie niet het uitgangspunt hierbij, om te zeggen dat het om oude foto's gaat. Het was heel eenvoudig om via het programma een andere output te krijgen : er zitten heel veel variabelen in en ook de beschadigingen etc kun je random rondstrooien. Net als vignet etc. Ik was gewoon lui geweest en had 2x dezelfde preset gebruikt. Nu dus even aangepast.
      Het gaat mij meer om de vraag of je dit als techniek zou kunnen presenteren, hoever kan je gaan met dit soort ingrepen. Je ziet het natuurlijk al overal opduiken in tijdschriften en campagne's.
      En al die iPhone apps doen in feite hetzelfde : een heel verleidelijk resultaat laten zien wat zeer simpel te bereiken is.
      Kijken we dan naar een goeie foto of zien we dat niet meer door alle effecten ? Fotografie en schilderkunst stonden altijd tegenover elkaar. In ieder geval in de vele discussies daarover. Nu we in staat zijn om achteraf allerlei ingrepen te doen lijken de twee disciplines steeds meer naar elkaar toe te groeien. Maakt dat wat uit of wordt het tijd voor een Dogma beweging voor de fotografie ?

      Verwijderen